הצג סרגל הצד

רוב האנשים רואים במיטה שלהם את מקום המקלט הבטוח שלהם, אולם מחקרים חדשים מורים שחום גופכם עלול לשחרר כימיקלים מזיקים מהמזרן שלכם. המזרן שלכם אמור להוות עבורכם מקום של התחדשות, נוחות, הגנה ונחמה. כשאתם מחפשים מזרן חדש, חומרי המילוי והריפוד יהיו אחד הדברים הראשונים שעליו תצטרכו לתת את דעתכם. עם כל סוגי חומרי הגלם השונים הקיימים כיום, יש משהו בחוץ לכולם. ממזרני הקפיצים הקלאסיים, דרך הקצף והג'ל, ועד מזרן לטקס - אין ספק כי המבחר העצום מקשה על הבחירה. הכירו את קטלוג המזרנים של גטה בלינק הבא

כיצד בוחרים מזרן?

גודלו של המזרן והקושי שלו, יהיו, בדרך כלל השיקולים הראשונים שאליהם תתייחסו בעת ​​בחירת המזרן החדש, ולאחר מכן, יתכן גם שתתפנו להחליט איזה חומר יהיה המתאים ביותר עבורכם. אך באיזו תדירות תשמעו על השפעות הלוואי של החומר המשמש לייצור המזרן שלכם, חוץ מיתרונותיו המובהקים? מרבית הסיכויים שלא תשמעו כלל על חסרונות או בעיות, לפחות לא מיצרניות המזרנים או מהחנויות המשווקות אותם. למרבה הצער, חברות רבות המפרסמות מזרן - מוצר שתבלו במחיצתו זמן רב, "תשכחנה" לספר לכם מה עלולים להיות חסרונות השימוש במוצריהן. בואו נראה איזו השפעה עלולה להיות למזרנים אלה על בריאותכם, כמובן, מלבד חווית השינה הנוחה.

מיטה מדגם dream kingdom

 מיטה מדגם dream kingdom

חומרי גלם מזיקים

נתחיל ברשימה של חומרים הגלם הנפוצים ביותר בתעשיית המזרנים, אותם חומרים שעלולות להיות להם השפעות בריאותיות שליליות אפשריות:
  • ספוג זיכרון עשוי פוליאוריטן
  • קפיצים וקרינה אלקטרומגנטית
  • דבקים המשמשים להדבקת שכבות המזרן
  • מעכבי בעירה

כעת, כאשר לפנינו החומרים הנפוצים ביותר הנמצאים כיום במזרנים, נוכל להמשיך להתמקד בהשפעות הלא רצויות האפשריות שעלולות להיות להם עלינו.

ספוג זיכרון (פוליאוריטן)

מזרני ספוג זיכרון (מוכרים גם כמזרני ויסקו) ידועים בנוחותם ובעמידותם והפכו לאחד מסוגי המזרנים הפופולריים ביותר הקיימים כיום. ספוג הזיכרון העשוי פוליאוריטן פותח במקור בשנות השבעים עבור נאס"א כחומר ליצירת ריפוד נוח יותר ולהגנה יעילה מפני התרסקות לטייסים ולנוסעים. ספוג הזיכרון הפך לחומר פופולרי בייצור המזרנים מאוחר יותר, בגלל תכונותיו ההיפו-אלרגניות, עמידותו לעובש ותחזוקתו הקלה. ייחודו של החומר הוא הסתגלותו ללחץ וחזרתו לצורתו המקורית עם הסרת הלחץ.
  • הפוליאוריטן מיוצר על ידי שילוב של פוליולים ודיזוציאנאטים, שניהם תוצרי נפט גולמי, כלומר מדובר בחומר מלאכותי. פוליאוריטן משולב לעתים קרובות עם תרכובות אחרות על מנת ליצור ספוג זיכרון:
  • פוליוויניל כלוריד (PVC) - הנגזר מוויניל כלוריד ונחשב למסרטן ידוע
  • פורמלדהיד - גורם לגירוי עיניים, אף וגרון ומסרטן פוטנציאלי
  • חומצה בורית - עלולה לגרום לנזק התפתחותי ונוירולוגי ולבעיות פוריות
  • אנטימון טריוקסיד - חומר היוצר גירוי קשה
  • פטרו-כימיקלים - כימיקלים שמקורם בנפט ובגז טבעי
  • Diisocyanates - מעכבי בעירה ומסרטנים ידועים
  • איסוציאניאטים - עלולים לגרום להתקפי אסטמה גם ברמות מינימליות

ה- Environmental Protection Agency האמריקאי אישר את רעילותם של הכימיקלים האלה המשמשים בייצור מוצרי פוליאוריטן בכל תחומי התעשייה, ולמרות זאת, זהו עדיין אחד מחומרי הגלם הנפוצים ביותר. לרוב, הכימיקלים משתחררים באופן מבוקר מהמזרן כגזים לפני השימוש בו והתהליך ידוע כגורם לגירוי בעיניים ובגרון, בחילה, כאבי ראש וקשיי נשימה. הם, בדרך כלל, יציבים יותר במזרנים המוגמרים, אך עדיין יכולים להיחשף בתנאים מסוימים, וניתן לגלות אותם בשל ריחם החזק. בעיה ידועה של מזרני ספוג הזיכרון היא הדרך בה הם שומרים על החום. כדי לפתור את הבעיה, החלו היצרנים להשתמש בשילוב ג'ל במזרני ספוג הזיכרון שלהם. הם השתמשו בריפוד ג'ל מלמעלה, או בג'ל שנוסף לספוג. צרכנים דיווחו כי בתחילה הג'ל אמנם מקרר את המזרן, אך ההשפעה אינה מחזיקה מעמד. כך שלא רק שהיא מאבדת את השפעתה לאורך זמן השינה, היא גם מוסיפה לקוקטייל הכימי שעליו אתם ישנים. חשוב להזכיר גם את ההשפעה הסביבתית שיש לספוג הפוליאוריטן. מיליארדי קילוגרמים של מוצרים מיוצרים ממנו מידי שנה, ולעיתים המוצרים הללו מגיעים למזבלות ואינם מתפרקים בעצמם. כך שלא רק שמזרני ספוג הזיכרון עלולים להיות מסוכנים לבריאותכם באופן אישי, הם גם מוסיפים לבעיית הפסולת ההולכת וגדלה. לקריאה נוספת: מזרן ויסקו-החסרונות שלא גילו לכם

 

קפיצים וקרינה אלקטרו מגנטית

לא הרבה יודעים, אך מתכת, ממנה עשויים קפיצים במזרן, היא חומר מוליך, ולא מעט מחקרים מעידים כי שינה על מזרן המכיל מתכת (מזרן קפיצים) עלולה להוביל לחשיפה גבוהה של שדות אלקטרו מגנטיים - מה שעשוי לגרום לבעיות בריאותיות מסוגים שונים, החל מהפרעות שינה ועד לכאבי ראש חוזרים ונשנים. 

אישה הסובלת משיתוק שינה

אישה הסובלת משיתוק שינה קראו גם: מזרן קפיצים או מזרן ללא קפיצים?, מה הקשר בין קרינה לשינה?

דבקים

הכימיקלים המשמשים להצמדת השכבות והמרכיבים השונים של המזרן. הדבקים הנפוצים ביותר המשמשים כיום לייצור מזרנים הם:
  • דבקים על בסיס מתילן כלוריד
  • דבקים על בסיס אן- פרופיל ברומיד
  • דבקים על בסיס אצטון

מתילן כלוריד משמש כדבק נפוץ מאד, והוא בעל השפעות מסוכנות מאד על גוף האדם, נשאף בקלות ומומר להמיר פחמן חד חמצני ברגע שהוא בגוף. הוא מסוכן במיוחד לאנשים הסובלים ממחלות לב וריאות ולנשים הרות. הוא נספג גם דרך העור ועלול להיכנס לחלב האם ואף להגיע לעובר אצל נשים הרות. ל-n-Propyl bromide תופעות לוואי שכיחות הכוללות חולשת רגליים וחוסר יציבות, חוסר תחושה ועקצוץ ברגליים, כאבי ראש, סחרחורת, בחילה, בעיות זיכרון וקשיי ריכוז. האצטון הוא ממס נוסף המשמש בדרך כלל בדבקים. השפעותיו הבריאותיות כוללות בעיות נשימה, תרדמת, בעיות בכליות ובעור בריכוזים הגבוהים יותר. בריכוזים נמוכים יותר הוא עלול לגרום לקוצר נשימה וכאבי בטן.

מעכבי בעירה

בשנת 2007 חוקק חוק שמטרתו להבטיח כי היצרניות מייצרות מזרנים המסוגלים לעמוד במכת אש בעוצמה מסוימת במשך 70 שניות. על מנת לעמוד בכך, מרבית יצרניות המזרנים משתמשות בכימיקלים ובתרכובות שנויות במחלוקת. סיבת השימוש בכימיקלים המסוכנים, היא... מחירם. כימיקלים נפוצים הנמצאים במעכבי בעירה כוללים חומצה בורית, אנטימון, תחמוצת דקאברומודיפניל ופורמלדהיד. הבעיות אפשריות כתוצאה מחשיפה לכימיקלים אלה כוללות גירוי בעור, קשיי למידה וזיכרון, סרטן, נזק ללב, ריאה וכליות וכן מומים מולדים. לסיכום, יש כמה וכמה חומרים המצויים במזרנים ועשויים להשפיע על הבריאות באופן ניכר, על כן, בתהליך רכישת המזרן, מוטב לבצע רכישה מושכלת ולהימנע מהרכיבים שצוינו מעלה, ולו כדי שתוכלו לשמור על בריאותכם.