ONLY THE BEST FROM MOTHER NATURE ™
משלוח חינם 10 שנים אחריות 100 לילות נסיון

הזעה בלילה – למה זה קורה ואיך למנוע את זה?

רבים מכירים את הסיטואציה הבאה: הולכים לישון בפיג’מה נקייה ובמצעים נעימים, ובאמצע הלילה מתעוררים כשהבגדים והמצעים ספוגים בזיעה. הזעה בלילה, או זיעת יתר, היא תופעה שכיחה למדי. יכולות לגרום לתופעה סיבות רבות, החל מסוג הבד שממנו עשויים המצעים והפיג’מה, ועד למצב רגשי ונפשי, ובמקרים חמורים בעיה רפואית שמחייבת בדיקה אצל רופא. לפני שאתם נלחצים, במאמר הבא נסביר באופן מפורט את הסיבות להזעה בלילה.

הסיבות להזעה בלילה

  1. לבשתם בגדים חמים מידי – כדאי להתאים את הפיג’מה לעונה. בעונת הקיץ כדאי ללבוש בגדים קלילים מבד נושם ומאוורר. כדאי להימנע מבגדים שעשויים מבד עבה ויחסית לא מאוורר כמו פוליאסטר. בעונת החורף אפשר ללבוש בגדים מבדים פחות מאווררים, אך כדאי לקחת בחשבון את הסעיף הבא כשבוחרים את הפיג’מה.
  2. חלל החדר בטמפרטורה גבוהה – כדאי להתחשב בטמפרטורה הממוצעת בחדר במהלך כל עונה. ייתכן שבעונת הקיץ תלבשו בגדים קלילים ונושמים, אך טמפרטורה גבוהה עם אוורור לא מספק תגרום לכם להזיע, וגם בעונת החורף הקרה ביותר תזיעו בלילה אם תחממו את החדר יתר על המידה.
  3. סדינים מבד שאינו נושם – בד נושם הוא בד שמאפשר אוורור ומונע הצטברות של לחות וזיעה. בדים הידועים ביכולות אלו הם כותנה, פשתן ומשי, בדים אלו משלבים אלמנטים ממקור טבעי ומאפשרים אוורור מקסימלי. לעומתם, בדים סינטטיים לא מאפשרים תנועת אוויר ולכן הם יכולים לגרום להצטברות לחות וזיעה.
  4. מזרן שלא סופג לחות ומפזר חום – המזרן שעליו אנחנו ישנים בעל השפעה לא פחותה מהמצעים ומהבגדים שלנו על איכות ואורך השינה. קיימים מזרנים שמאפשרים פיזור חום וחדירה של אוויר, כמו מזרני לטקס. מזרנים אחרים שלא משלבים את המאפיינים הללו, כמו מזרני ויסקו, נוטים לאגור חום ולתרום להזעה בלילה. כמו כן, קיימים בדים שונים שיכולים להשפיע על רמת ההזעה והספיגה שאיתה נתעורר בכל בוקר. לדוגמה, בחברת גטה משתמשים בבד המיוצר מבמבוק, בד בעל יכולות ספיגה גבוהות. את הבד ניתן למצוא במוצרים כמו כריות, שמיכות ומזרנים של חברת גטה.
  5. מצב רגיש – ייתכן שהזעת היתר נובעת מסטרס ולחץ שהגוף והנפש נתונים בו. במקרים כאלו, מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע ולקבל ייעוץ וליווי לטיפול בבעיה.
  6. גיל המעבר – גברים ונשים שמגיעים לגיל המעבר חווים שינויים הורמונליים רבים שיכולים לגרום להזעת יתר בלילה. זהו מצב שכיח שחווה כמעט כל אדם במהלך חייו, ובמקרים רבים חולף בעצמו עם הזמן.
  7. זיהומים שונים כמו ווירוסים וחיידקים שגורמים להעלאת חום הגוף – מחלות שונות שמתבטאות בתסמינים של חום גוף גבוה עלולות לגרום להזעת יתר בלילה. מומלץ לפנות לקבלת טיפול וייעוץ אצל רופא, וגם להקפיד על הסעיפים הקודמים כדי להקל על התופעה.
  8. תרופות שונות – שימוש בתרופות מסוימות יכול לגרום לשינויים הורמונליים או לתופעת לוואי של הזעת יתר. כדאי להתייעץ עם רופא לפני נטילת תרופה וגם כשחווים תופעות לוואי.
  9. מחלות ממאירות – במקרים חריגים, אנשים שסובלים מסוגים שונים של מחלות ממאירות יכולים לסבול מהזעה בלילה. זוהי לא האופציה הראשונה לבחון כאשר סובלים מהזעה בלילה, מדובר במקרים קיצוניים וחריגים בלבד.
  10. הפרעות הורמונליות – יכולות להיגרם כתוצאה משימוש באמצעי מניעה מבוססי הורמונים כמו גלולות למניעת היריון, או כתוצאה מתופעות או מחלות רקע שונות. תמיד כדאי לפנות לייעוץ רפואי כדי לאבחן ולטפל בכל בעיה.
  11. מחלות נוירולוגיות – מחלות שפוגעות בעיקר בתפקוד המוח ומערכת העצבים. במקרים כאלו, יכולות להיות השפעות על יכולות התקשורת והדיבור, על יכולות מוטוריות, לגרום לבעיות זיכרון או נשימה וגם להשפעה על בריאות הנפש. במקרים מסוימים, ייתכן שההשפעה על הגוף וגם על הנפש יכולה להתבטא בהזעה בלילה.
  12. בעיה גנטית – לעתים בעיות גנטיות יכולות להשפיע על הפעילות של בלוטות הזיעה ולהתבטא בהזעה בלילה.
  13. מחלות אוטיאומוניות – מחלות שנגרמות כאשר המערכת החיסונית תוקפת את הגוף במקום גורמים פולשים. מחלות אלו יכולות להתבטא בתופעות נוירולוגיות שונות, בפגיעה במערכות השונות בגוף כמו מערכת העיכול, בשינויים הורמונליים ועוד. כל מחלה או תופעה כשלעצמה יכולה לגרום להזעת יתר, כל מקרה לגופו.

האם ניתן למנוע את תופעת ההזעה בלילה?

לפני שמנסים למנוע את תופעת ההזעה בלילה, צריך לברר מה הגורם שלה. כדאי לפנות לטיפול רפואי מקצועי כדי לאבחן את הבעיה ולהתאים דרכי טיפול מתאימות. כדאי להתאים את הרגלי השינה לפי הסעיפים שפורטו קודם כדי להקל על ההזעה ובמקרים מסוימים גם למנוע אותה. אם אחרי כל זה אתם עדיין סובלים מהזעה בלילה, עד כדי הפרעות באיכות השינה, מומלץ להמשיך את הטיפול והליווי הרפואי בהתאם.

טיפולים שונים להזעת יתר בלילה:

שיפור הרגלים ובחירה במעטפת השינה המתאימה – כדאי לבצע שינויים בהרגלי השינה כפי שפירטנו בסעיפים הקודמים. כדאי לבחור במצעים שעשויים מבד נושם, לבחור במזרן איכותי שמשלב טכנולוגיית פיזור חום כמו מזרני לטקס, ללבוש פיג’מה מתאימה ולוודא שהטמפרטורה בחדר אופטימלית.
קיימים טיפולים שונים בתחום שאמורים להקל על תופעת ההזעה בלילה, וכדאי לנסות אותם אך ורק בהמלצת רופא ורק אם מיציתם את שינויי ההרגלים והאופציות הלא פולשניות. כדאי לשקול טיפולים רפואיים ופולשניים רק אם ההזעה בלילה הופכת לתופעה כרונית של ממש שפוגעת בבריאות.

  1. טיפול בהזעת יתר ע”י הזרקות – קיים טיפול הזרקת בוטוקס לאזורים כמו בתי השחי וכפות הידיים. הבוטוקס גורם לשיתוק של בלוטות הזיעה ולהפסקת ההזעה לתקופה זמנית של מספר חודשים.
  2. ניתוח לטיפול בהזעת יתר – במהלך הניתוח, מנתקים את העצבים שמחוברים לבלוטות הזיעה ולמעשה מפסקים את ההזעה לצמיתות. ייתכן שהניתוח יפתור את הבעיה הנקודתית, אך נרשמו דיווחים על התפתחות של הזעה במקומות אחרים בגוף כפיצוי על חוסר התפקוד של בלוטות הזיעה באזורים שעברו את הטיפול.
  3. טיפול בהזעת יתר ע”י גלי קול – טיפול ע”י גלי קול נועד לדכא את פעולת בלוטות הזיעה, אך כרוך בהתמדה לטווח ארוך לקבלת תוצאות.
  4. טיפול בהזעת יתר בעזרת זרם חשמלי – בדומה לטיפול בגלי קול, טיפול זה נועד להפחית מפעילות בלוטות הזיעה ע”י זרמים חשמליים עדינים, בעיקר באזור כפות הידיים. גם טיפול זה יהיה יעיל רק בהתמדה לטווח הארוך.
  5. טיפול בהזעת יתר באמצעות תרופות – תרופות שונות יכולות להפחית מפעילות בלוטות הזיעה או להסדיר פעילות הורמונלית לא תקינה שגורמת לכך. מומלץ להתייעץ עם גורמי רפואה וליטול תרופות כאלו אך ורק בהמלצת רופא.
  6. דיאודורנטים וקרמים שונים לטיפול בהזעת יתר – תכשירי טיפוח שונים יכולים לדכא את פעילות בלוטות הזיעה, אך מדובר בטיפול זמני למספר שעות בלבד שלא מטפל בשורש הבעיה.

לסיכום

הזעה בלילה היא לא תופעה נעימה שיכולה לפגוע פגיעה של ממש באיכות החיים ובאיכות השינה. כיום יש הרבה דרכי טיפול שאפשר לבדוק ולנסות, החל משינוי ההרגלים והתאמה שלהם למצב, ועד לטיפולים רפואיים שונים. תופעה זו היא לא גזירה משמיים שאי אפשר לעשות נגדה דבר, ולכן מומלץ לבצע את השינויים המתאימים בהתאם לסיטואציה ולהתייעץ עם אנשי מקצוע לגבי המשך טיפול במקרה הצורך.

כתבות נוספות