איך בוחרים מזרן? המדריך המלא

אמירה ידועה קובעת, כי האדם מבלה כשליש מחייו במיטה בשינה. משכך, אין זה מפתיע, כי בחירת מזרן (ובהמשך, גם מזרן זוגי) מהווה אחת מהמשימות החשובות ביותר אותן מבצע האדם לאורך כל חייו, שוב ושוב. למעשה, נראה כי מזרונים, שכיום, אנחנו כבר מודעים לכך כי בהם מצוי המפתח לשנת הלילה האיכותית, הפכו לריהוט החשוב ביותר בבית, וזאת, לרוב, בשקט בשקט, ומבלי שנהיה מודעים לחשיבותם הרבה. לכן, לבחירת המזרון הזוגי (או, בכלל, כל מזרן שמשרת אותנו לאורך כל ימי חיינו) קיימת חשיבות מרובה, ואף קיימים לכך פרמטרים רבים המשפיעים על הבחירה, שאת מרביתם ננסה לסקור במאמר זה.

 

באופן טבעי, בשל השימוש המרובה בהם (שליש מהחיים, זוכרים?) מזרנים מתבלים, מזקינים והופכים ללא בריאים עבורנו, מה, שבעצם אומר, שהם אינם מסייעים לנו להשיג את אותה שנת לילה איכותית שלה אנחנו נזקקים לצורך תפקוד יומיומי תקין שלנו, ובמקרים מסוימים, אפילו להיפך, הם מרעים את המצב!

אז, איך יודעים שהגיע הזמן להחליף מזרן?

אם ביליתם לילה במקום שהוא אינו ביתכם (בבית של חברים, או, אפילו בבית מלון) וגיליתם בבוקר ששנתכם בלילה ההוא הייתה טובה יותר משנת הלילה שלכם בבית – הגיעה העת להחליף את המזרן!

אם, בזמן השינה, אתם נוהגים להתהפך מצד לצד בחוסר מנוחה – הגיעה העת להחליף את המזרן!

אם, לאחרונה, גיליתם שבזמן השינה אתם סובלים מתופעות אלרגיות שונות או מתעוררים בבוקר כשאתם דואבים, כאובים ועייפים (!) – הגיעה העת להחליף את המזרן!

אם אתם מעמידים את המזרן על הצד הקצר והצר שלו ומגלים שהוא הצמיח לעצמו “בטן” – הגיעה העת להחליף את המזרן!

אם המזרן שלכם בן שמונה שנים ומעלה – הגיע הזמן להתחיל לחשוב על החלפתו במזרן חדש ובריא יותר!

עד כאן, עסקנו בתיאוריה, עכשיו, בואו נדבר קצת על הפן המעשי – איך בוחרים מזרון, איזה מזרונים מומלצים יותר (וגם איזה מזרנים מומלצים פחות), מה חשוב לבדוק לפני הקניה ועוד הרבה פרטים שיסייעו לכם בבחירת המזרן המתאים והבריא לכם ביותר.

 

איך נבחר את המזרן האידיאלי?

לבחירת מזרן יש כמעט אינסוף פרמטרים, וניתן לכתוב עליהם לא מעט מאמרים ארוכים וענייניים. אבל, לנוחותכם, התעלמנו מחלק גדול מהפרמטרים החשובים פחות, והתמקדנו בפרמטרים החיוניים ביותר לבחירת המזרן המתאים לכם. הפרמטרים שלנו נחלקים לשניים – החלק הראשון מתייחס למזרן עצמו, לתכונותיו ולהעדפות הישנים עליו, ואילו החלק השני קשור יותר לאספקט הצרכני, אשר, לעיתים קרובות, הוא אינו קשור ישירות למזרן ולתכונותיו, אלא לחברה המייצרת את המזרן או לחברה המשווקת אותו.

תמיכה – מזרונים חייבים להעניק תמיכה אנטומית טובה לגוף האדם הישן עליהם, על כך כלל אין ויכוח. העניין הוא, שאופי / תנוחת השינה של אנשים היא שונה ולכן, הביטוי “מזרון תומך” משתנה בין אדם אחד לחברו. למשל, אדם הישן על הגב, יצטרך מזרן המאפשר לכתפיים ולירכיים לשקוע בתוכו, על מנת להבטיח שמיחה על גב ישר ולוודא כי אין דחיסת יתר בנקודות הלחץ. לעומתו, הישנים על הבטן או על הצד, יצטרכו לחפש נקודות תמיכה שונות. הערה קטנה – נכון, לפעמים ניתן “לתקן” את מנח הגוף באמצעות כרית המתאימה, אבל עדיף, מראש, לבחור את המזרן המתאים ולאו דווקא לסמוך על הכרית.

 

נוחות – גם כאן, מדובר בפרמטרים סובייקטיביים, מכיוון שלכל אחד מאיתנו הגדרה משלו למושג “מזרון נוח”. למרות זאת, חשוב מאד לציין כי “נוחות” נמדדת, בסופו של דבר, לא בכמה נוח לכם בדקות הראשונות שבהן אתם שוכבים על המזרן, אלא דווקא בכמה נוח לכם כשאתם קמים ממנו בבוקר! על הדילמה, אשר, במידה רבה, מכתיבה את עניין הנוחות – מזרן רך או מזרן קשה, נרחיב מעט בהמשך.

נתוני המזרן (גודל המזרן ועוביו) – מן הסתם, אורכו ורוחבו של מזרן חדש יוכתבו על ידי בסיס המיטה הקיים שלכם. אבל גם לעובי המזרן קיימת חשיבות. פרמטר זה מושפע מצד אחד, מסוג המזרן (נפרט על כך בהמשך) וגם מעומק בסיס המיטה הקיים.

סוג הבד העוטף את המזרן – נכון שאנחנו לא ישנים ישירות על המזרן (אלא על כיסוי מזרון, סדין וכד’), אבל גם לבד העוטף את המזרן השפעה על רמת ההזעה שלנו במהלך הלילה וכתוצאה מכך, גם על הצטברות לחות או קרדית אבק הבית בתוך המזרן. אם אתם פחות מתחברים לעניין הזה, עובדה קטנה – אדם ממוצע מאבד בעת שנתו, מידי לילה בין 0.3 ליטר ל-0.5 ליטר נוזלי גוף שונים שכולם נספגים לתוך המזרן!

איכות דפנות המזרן (ועמידותן) – תתפלאו, אבל לא כל המזרנים כוללים חיזוקי דפנות שמבטיחים כי קיימת תמיכה מלאה גם בקצות המזרן. חיזוקים כאלה מטרתם לתמוך בשוליים ולמנוע שקיעתם בזמן ישיבה או שכיבה על היקף המזרון. חיזוקים כאלו מגדילים את שטח השינה האפקטיבי של מזרון ב-23%!

הקלה על בעיות בריאותיות / תמיכה אורטופדית – אם אתם סובלים מבעיה בריאותית / אורטופדית מסוימת, קל וחומר כי אתם צריכים לייחס חשיבות לתכונות המזרן. כאן, כבר אין עניין של נוחות או העדפה, אלא צורך בריאותי של ממש. למשל, אם אתם סובלים מאלרגיות, סוגי בדים מסוימים יהיו מחוץ לתחום עבורכם, בעוד מזרן המכיל ננו-סילבר, לדוגמה, יהיה בריא יותר עבורכם.

ידידותיות לסביבה – ידידותיות לסביבה יכולה להתבטא באספקטים שונים, מייצור בתהליך ידידותי לסביבה (ללא פליטת מזהמים וכד’) דרך קיומה של חנות אונליין (במקום חנות “אמיתית”) ועד תרומה של המזרונים השבים מתקופת ניסיון אצל לקוחות לנזקקים (ובכך, המזרונים אינם נזרקים ואינם מזהמים את הסביבה).

בין הגורמים הנוספים שאינם קשורים ישירות לנתוני המזרון ולנוחותו הספציפית עבורכם, כמי שעתידים לבלות בשינה עליו את השנים הבאות, ניתן לציין את תווי התקן (או התקנים) שבעמידה בהם מחויבים מזרונים, את אורך תקופת האחריות הנלווית למזרן וגם את אורך תקופת הניסיון (כמובן שרצוי שתהיה ארוכה ככל שניתן, אבל, חשוב גם להתייחס לשאלה האם ניתן, במהלכה, להסיר את הניילון העוטף את המזרן המנוסה או לא).

 

ומה לגבי סוגי מזרנים?

כיום, מציע שוק המזרנים לא מעט אופציות למי שמתכוון לקנות מזרן חדש. חלק גדול מהמזרנים נבדלים האחד מהשני בנתונים טכניים (גודל או עובי), אבל, באופן העקרוני, מזרנים נבדלים זה מזה במפרט הטכני שלהם, כלומר, חומרי הגלם העיקריים שמהם הם עשויים.

(אם המילה “עיקריים” הייתה זו שהדליקה אצלכם נורה אדומה, אתם צודקים! מרבית המזרנים הטובים באמת עשויים משילוב של יותר מחומר אחד, אלא בשכבות של לפחות שני חומרים. זאת, על מנת להפיק מכל אחד מהחומרים שבשילוב את יתרונותיו-הוא, ולנתב אותם לצורך יצירת מזרון איכותי ומשופר יותר.

כעת, נשוב לסוגי המזרונים הקיימים כיום, תוך התייחסות לחומר הגלם או לטכנולוגיה העיקריים של המזרן:

 

מזרני ויסקו

מכונים גם מזרוני קצף זיכרון (Memory foam). מה בדיוק זוכר החומר? אל תבנו עליו שיזכור להעיר אתכם בבוקר! אבל לסוג חומר הגלם המלאכותי הזה תכונה אחת יעילה – היא מקבל את צורת גוף השוכב עליו ושוקע במקומות בהם מופעל לחץ גופו של השוכב על המזרן. בניגוד לחומרים הגלם האחרים, הוויסקו לא נותן “קונטרה” ומספק התנגדות לגוף, אלא מקבל אותו ושוקע במקומות המתאימים. לכאורה, מדובר במזרן כיפי, אבל בפועל, אתם עלולים לגלות בבוקר שקמתם בצורת סימן שאלה דואב…

 

לטקס

מזרון לטקס, בניגוד למזרון ויסקו, עשוי חומרים טבעיים – גומי טבעי, גמיש ואלסטי. הוא מתאים במיוחד לסובלים מסוגי האלרגיות השונות, ובעיקר לסובלים מאלרגיה לאבק, ילדים וגם תינוקות. המזרן אינו סופח אליו את האבק, דוחה לחות ומצליח לשמור על טמפרטורה קבועה בכל עונות השנה. הוא אינו סופג ריחות לא נעימים וזאת, בעיקר בשל רמת האוורור המרשימה שלו. חסרונו היחיד הוא הצורך להחליפו פעם במספר שנים (עשור בקירוב), אבל בריאות ואיכות השינה עליו הן בהחלט יתרונות גדולים העומדים לזכותו, ועל כן הוא הסוג המומלץ ביותר.

 

מזרני ספוג

מזרני הספוג נחשבים לאחד מהמזרנים הזולים והפשוטים ביותר, אולם גם מחירם עשוי להשתנות על פי מספר פרמטרים כצבע הסופג (הקובע את צפיפותו וקושיו של הספוג) עובי משטח הספוג, מימדיו והשילוב בין שכבות ספוג שונות. הספוג הלבן (הרך) נחשב לספוג באיכות בינונית-סבירה, הספוג הכחול הקשיח והספוג הסגול הרך נחשבים לספוגים באיכות טובה ואילו הספוג הצהוב נחשב לספוג איכותי יותר מהם. מזרני הספוג משמשים, בעיקר, בשילוב במיטות תינוקות, פעוטות וילדים.

 

מזרני קפיצים

את מזרוני הקפיצים, באופן כללי, ניתן לחלק לשני סוגים של מזרנים – מזרנים בעלי קפיצים משולבים ומזרנים בעלי קפיצים מבודדים. מזרני קפיצים רגילים (בונל) – מכילים קפיצים המיוצרים ברמת קשיחות וגמישות משתנה ובטכנולוגיות שונות. גם סוגי המילוי של המזרן משתנה בין מזרון קפיצים אחד לחברו. איכותם של מזרני הקפיצים מוערכת עפ”י המרחק שבין הקפיצים, הקוטר שלהם וסוג שכבות ריפוד המזרן. לעומתם, מזרונים בעלי קפיצים מבודדים הם מזרונים בהם כל אחד מהקפיצים ארוז בשרוול עצמאי וכל קפיץ מהווה יחידה תנועה עצמאית ומבודדת מכל שאר הקפיצים שבמזרן. איכות מזרנים מסוג כזה נמדדת לא רק בפרמטרים שהזכרנו קודם, אלא גם בכמות הקפיצים, המשפיע על רמת גמישותו של המזרן.

 

מגנייט

מזרן מגנייט הוא סוג של מזרן אשר בו מושתלים מגנטים שמטרתם לאזן בעיות פיזיות ומנטליות שונות. עיקרון הפעולה שלו הוא שדה מגנטי העוטף את גוף הישן עליו ומאזן בו בעיות שונות. יחד עם זאת, חשוב לזכור, כי מאחר ומדובר במגנטים, קיימת רשימה ארוכה למדי של מצבים בריאותיים שונים, שבמהלכם לא מומלץ, ואף אסור לישון על המזרן, כדוגמת מושתלי קוצבי לב, נשים הרות, חולי אפילפסיה וכן הלאה.

 

אז מה עדיף, רך או קשה?

לכאורה, שאלה של נוחות, אבל, למעשה, לקושיו (או רכותו) של המזרון ישנה השפעה על תנוחת השינה שלנו בלילה ועל המצב שבו נקום מהמיטה בבוקר. למרות שרובנו גדלנו על הסטיגמה הטוענת כי בריא יותר לישון על מזרן כמה שיותר קשה, התפתחויות בתחום חקר השינה בהחלט מעוררות ספק בנכונותה של קביעה זו. הגוף האנושי מכיל קימורים שונים, כך שאם נניח את גופנו על משטח קשיח לגמרי בתנוחת שכיבה על הצד, למשל, אזורי הגוף היחידים שיזכו בתמיכת המשטח יהיו הכתפיים והירכיים. גם שכיבה על הצד או על הבטן תיתקל באותה הבעיה ממש. מאידך, מזרנים רכים מידי יאפשרו לאזורי הגוף הכבדים לשקוע מטה, דבר שאף הוא יפר את איזון הגוף ויגרום לשרירי הגב להתכווץ מתוך מטרה של מניעת השקיעה (תופעת ״הערסל״).

גם כאן, כמו בתחומים נוספים בחיים, המצב האידיאלי הוא, איפשהו, באמצע…

הרעיון הכללי הוא, כי אין מזרן אחד (קשה או רך) המתאים לכולם, ולכן, יש למצוא איזון בין הרך לקשה, ולהתאים את קושיו של המזרן למצבים ולבעיות האורטופדיות שמהן אתם, תוך מטרה להגיע למצב בו, בתנוחת השכיבה על הצד, גבכם ישר ואף איזור אינו שוקע, או, לחילופין, נתמך יותר מאחרים.

 

לנסות, לחוות, להרגיש

למרות תקופת הניסיון המלווה את מרבית המזרנים, חשוב לנסות את המזרן כבר במעמד הקנייה כשאתם מצויים בחנות. רכישה אונליין, אמנם, פוטרת אתם מהצורך בניסיון בחנות, אבל אין היא פוטרת אתכם מהצורך לקבל כמה שיותר נתונים על המזרון שאותו את מתכוונים להזמין. גם (ובעיקר!) במקרים של רכישה מקוונת בחנות אונליין, חשוב לוודא לפני הרכישה כי עומדת לרשותכם תקופת הניסיון שבמהלכה תוכלו לישון על המזרן ולהתרשם מנוחותו ומבריאותו לכם ספציפית. כמו כן, זה הזמן לוודא האם תוכלו במהלך תקופת הניסיון להסיר את הניילון העוטף את המזרן החדש או לא. בעת בדיקת המזרן בחנות או בבית, שימו לב למספר דברים, אשר עלולים להתגלות כבעייתיים במועד מאוחר יותר, כמו שקיעה של המזרן במקומות מסוימים (שעלולה לגרום לכאבי גב, בשל עיקום בחוליות עמוד השדרה) או תזוזות בצד אחד של המיטה, המשפיעות על כל שטח השינה ומטרידות את מנוחת בן / בת הזוג הישנים איתכם.

כתבות נוספות

טופר למזרן – למה הוא כל כך מומלץ?

תרבות השינה התפתחה מאוד בשנים האחרונות בארץ ובעולם, וכיום, אנחנו לא רק זורקים את עצמנו למיטה ונרדמים (בדומה למה שעשו הדורות שקדמו לנו), אלא מעצבים